Οι εταιρείες έχουν διαχωριστεί σε οργανωτικές μονάδες από την περίοδο της βιομηχανοποίησης. Αυτό έχει λογική καθώς με αυτό τον τρόπο είναι δυνατό να συνδυαστούν οι δραστηριότητες με τους πόρους της ομάδας.
Ωστόσο, αυτό προκαλεί και κάποιες προκλήσεις. Για να βελτιωθεί η αποδοτικότητα, οι εταιρείες πρέπει να εξασφαλίσουν ότι τα τμήματα λειτουργούν και συνεργάζονται όλα μαζί. Οι δομικές διαφορές πρέπει συνέχεια να συζητιούνται και να επιλύονται από τους οργανισμούς. Φυσικά, αυτό είναι γνωστό σε όλους. Οι περισσότερες εταιρείες χρησιμοποιούν οργανωτικά διαγράμματα για να δείξουν πώς μέσα στον οργανισμό οι εργαζόμενοι μιας οργανωτικής μονάδας συνεργάζονται με τα άλλα τμήματα.
Ωστόσο, δεν επαρκεί απλά να δημιουργείτε τις δομικές συνθήκες ώστε τα τμήματα και οι εργαζόμενοι σε αυτά να αλληλεπιδρούν ομαλά μεταξύ τους. Πρέπει να δημιουργηθούν οι συνθήκες ώστε οι άνθρωποι ΝΑ ΘΕΛΟΥΝ να το κάνουν.
Τμήματα - Μια κοινωνική ομάδα;
Από την κοινωνιολογία και την κοινωνική ψυχολογία γνωρίζουμε διάφορα φαινόμενα που καθιστούν την συνεργασία μεταξύ των ομάδων δύσκολη. Μερικά παραδείγματα περιλαμβάνουν, Μικρές ομάδες - "Κλίκες" vs. Άτομα Εκτός "Κλίκας", και Στερεότυπα ως προς τον τρόπο σκέψης. Αν και αυτά τα φαινόμενα δεν περιγράφουν ακριβώς τη συνεργασία των οργανωτικών μονάδων, αποκαλύπτουν ότι τα άτομα μέσα στις ομάδες έχουν συχνά επιφυλάξεις για τα άτομα που ανήκουν σε άλλες ομάδες.
Διάφορες μελέτες και πειράματα δείχνουν ότι το αίσθημα της "κτήσης" μέσα σε μια ομάδα είναι ιδιαίτερα εμφανές όταν τα μεμονωμένα στοιχεία είναι παρόμοια με κοινωνικούς όρους. Κοινωνικές ομοιότητες οι οποίες δεν περιορίζονται μόνο σε στοιχεία, όπως είναι το επίπεδο εκπαίδευσης και το εισόδημα, αλλά περιλαμβάνουν επίσης το φύλο, το χρώμα, και τα χόμπι. Φαίνεται αληθοφανές ότι τα τμήματα με εξειδικευμένες λειτουργίες θα έχουν την τάση να περιλαμβάνουν παρόμοια επίπεδα εκπαίδευσης και εισοδήματος. Με βάση αυτό το δεδομένο, αυτό μπορεί να καταλήξει στη δημιουργία της δικής του κοινωνικής ομάδας μέσα σε ένα τμήμα της εταιρείας.
Δημιουργία silos, στερεότυπων και ατόμων εκτός "κλίκας"
Αυτή η δημιουργία silos, μέσα στην οποία ένα άτομο ψυχολογικά αναγνωρίζει τον εαυτό του ως μέλος αυτής, οδηγεί σε μια μεροληψία απέναντι στα άτομα που δεν ανήκουν σε αυτή την ομάδα. Αυτή η προτίμηση και συμπάθεια για την ομάδα του ενός σε σχέση με τον άλλο, ή οποιοσδήποτε θεωρείται εκτός ομάδας, μπορεί να εκφραστεί μέσα στον εργασιακό χώρο με διάφορους τρόπους.
Πόσο συχνά έχετε ακούσει κάτι αστείο, αν και υπάρχουν υποτιμητικά σχόλια για ομάδες μέσα στον οργανισμό σας; “Οι Σπασίκλες του Τμήματος EDP”. “Εκείνοι Εκεί Πάνω”. “Οι χελώνες από την παραγωγή”. Επιπλέον, όσοι βρίσκονται εκτός ομάδας συχνά αποτελούν την αιτία για τη μη επίτευξη των στόχων. "ΕΜΕΙΣ θα μπορούσαμε να δουλέψουμε καλύτερα, αλλά το λογιστήριο μας αργοπορεί", "ΕΜΕΙΣ θα μπορούσαμε να είχαμε πουλήσει το καινούριο προϊόν πολύ καιρό πριν, αν το τμήμα του μάρκετινγκ ήταν καλύτερο". Αυτή η σκέψη "όσων βρίσκονται εκτός ομάδας" μπορεί να οδηγήσει τους εργαζόμενους διαφόρων τμημάτων να μη θέλουν να συνεργαστούν μεταξύ τους.
Αυτές οι επιφυλάξεις είναι κυρίως προκαταλήψεις, οι οποίες εντείνονται καθώς οι ομάδες απομονώνονται από τους υπόλοιπους. Αυτός ο κύκλος μπορεί να κάνει τη συνεργασία μεταξύ των τμημάτων της εταιρείας λιγότερο αποδοτική, παρά το γεγονός ότι έχουν οριστεί δομικές συνθήκες.
Για να αντιμετωπιστεί αυτό το φαινόμενο, οι εταιρείες πρέπει τακτικά να διεξάγουν από κοινού συναντήσεις ανάπτυξης ομαδικού πνεύματος. Κατά τη διάρκεια αυτών θα ανατίθεται σε άτομα από διαφορετικά τμήματα να διαμορφώσουν ομάδες με σκοπό να φέρουν εις πέρας την δραστηριότητα ανάπτυξης ομαδικού πνεύματος. Επιπλέον, μπορεί να συζητηθεί η συνεργασία μεταξύ των τμημάτων της εταιρείας.
Το Beat the Box Ενώνει τα Τμήματα
Στην βιωματική δραστηριότητα ανάπτυξης ομαδικού πνεύματος Beat the Box, όλη η ομάδα χωρίζεται σε μικρότερες υπο-ομάδες, κάθε μία έχει ένα δικό της κλειστό κουτί επάνω στο τραπέζι. Ένα σύντομο και συναρπαστικό απόσπασμα βίντεο εισάγει τους συμμετέχοντες στη δραστηριότητα: Μια μυστηριώδης φωνή προκαλεί τους πάντες να σταματήσουν την αντίστροφη μέτρηση μέσα σε 90 λεπτά. Όλα τα εργαλεία που χρειάζεστε βρίσκονται μέσα στο κλειδωμένο κουτί και τις κλειδωμένες βαλίτσες που βρίσκονται μέσα. Έτσι, όλα πρέπει να ανοιχτούν χρησιμοποιώντας ορθολογική και δημιουργική σκέψη ανάλογα με το πρόβλημα που καλούνται να λύσουν. Στην αρχή, οι συμμετέχοντες πιστεύουν ότι αυτός είναι ένας διαγωνισμός για το ποιος θα τα καταφέρει πρώτος καθώς οι συμμετέχοντες χωρίζονται σε ομάδες. Όλες οι ομάδες έχουν τα ίδια υλικά και δεν υπάρχουν οδηγίες για συνεργασία.
Στην αρχή κάθε ομάδα προσπαθεί να ανοίξει το κουτί της ή τις βαλίτσες της όσο πιο γρήγορα μπορεί. Καθώς προχωράει το παιχνίδι, ωστόσο, οι ομάδες συνειδητοποιούν ότι θα χρειαστούν τα αποτελέσματα και των υπόλοιπων ομάδων για να μπορέσουν να σταματήσουν την αντίστροφη μέτρηση. Οι ομάδες πρέπει επομένως να μοιραστούν τα αποτελέσματα για να μπορέσουν να σταματήσουν την αντίστροφη μέτρηση εγκαίρως (ανάλογα με τον στόχο της εταιρείας).
Η ανάπτυξη ομαδικού πνεύματος ενισχύει τη συνεργασία μεταξύ των τμημάτων
Αυτή η ανάπτυξη ομαδικού πνεύματος, επομένως, επικεντρώνεται σε δύο διαφορετικές πλευρές με στόχο τη βελτίωση της συνεργασίας μεταξύ των τμημάτων: Από τη μία πλευρά, όλη η ομάδα χωρίζεται σε μικρότερες ομάδες ώστε οι εργαζόμενοι διαφορετικών τμημάτων να πρέπει να συνεργαστούν. Αυτή η ενεργή συνεργασία και ο αντίστοιχος κοινός στόχος μπορεί να οδηγήσει στην επίλυση των προκαταλήψεων κι επομένως στη χαλάρωση της σκέψης και της ενέργειας της "κλίκας". Από την άλλη πλευρά, υπενθυμίζεται στους συμμετέχοντες με έναν διασκεδαστικό τρόπο ότι είναι απαραίτητο τα τμήματα των εταιρειών να μην χάνουν ποτέ την επαφή του κοινού εταιρικού στόχου.